Thursday, September 9, 2010

Kisah Hidup: Aku,Kau dan Sekeping Kad Raya

Apa yang aku coretkan ni merupakan sejarah lama aku.Teringat lagi ketika aku di bangku sekolah, ketika itu umurku setahun jagung, iya setahun jagung. :) waktu itu,di bawah cahaya matahari yang panas terik aku mengayuh laju basikal cabuk ku menuju ke sebuah kedai buku di hujung taman. Kedai itu merupakan milik seorang tua,seingatku umurnya lingkungan 50-an.

Aku memberhentikan basikalku betul2 berhadapan dengan pintu masuk ke kedai tersebut. Aku lihat seorang budak kecil menangis sambil memegang lututnya yang berdarah. Kasihan aku lihat dia, lantas aku mengambil kain kecil dan memberi kepadanya untuk di sapu pada luka tersebut supaya darah tidak mengalir.

"kenapa ni dik?" tanyaku.

"terjatuh.." jawab nya dalam nafas teresak-esak.

"anak makcik Ann kan.. dah, jangan nangis, ambil basikal tu pastu balik rumah, nanti petang abang ambil kat rumah ya." ujarku sambil memegang bahunya.

"ok..." jawabnya lantas menaiki basikalku pulang.

Aku meneruskan langkahku ke kaunter kedai buku tersebut.

"tok,kad raya bermusik ada lagi tak?" ujar ku dengan muka penuh keletihan.

"hurm,ada! tinggal satu je nak." santai jawapannya.

"baik." jawabku sambil meluru ke hujung deretan kad ucapan.

Ketika aku kusyuk membelek setiap kepingan kad yang ada, aku ternampak seorang kenalan perempuan sekolahku. Lalu,aku menuju ke arahnya, bukan untuk bertegur sapa tapi untuk mengambil kad raya bermusik yang ku pandang dari jauh.

"hey,ko buat apa kat sini?" tegur kawanku.

"cari kad rayalah..yang ada musik..tu sebelah ko." jawabku spontan.

"owh...nak bagi siapa yer?" dia bertanya.

"ni ha..buat si dia lah..rahsia kerajaan." balasku sambil tersenyum.

Kemudian, aku terus melangkah ke tempat kad itu. mengambilnya lalu berlari-lari anak ke kaunter untuk membayar. kawanku mengusuri dari belakang sambil memegang beberapa kad raya.

"berapa tok?" aku bertanya.

"rm3.50, nak sampul wangi tak?, siap sampul rm4, boleh nak?" ujar tok.

"boleh juga." jawabku.

Aku menyelok poket seluar ku mencari-cari duit untuk membayar kad tersebut. Ya Allah! hampir kesemua duitku tercicir! yang tinggal hanya rm3.60. Kelihatan kawanku tersenyum melihat raut wajah aku yang merah padam.

"tok...duit saya tercicir..saya hanya ada rm3.60.." ujarku sambil menunduk malu.

"tak apalah nak, bayar harga kad sahaja, sampulnya tok bagi percuma" jawabnya sambil mengusap rambutku.

"betul ni tok..." kataku dengan nada yang perlahan.

"iya nak, berbuatlah baik di tuntut dalam agama" ujarnya sambil tersenyum.

Aku mengambil kad tersebut sambil mencium tangan tok tersebut tanda terima kasih. Aku melangkah pulang sambil berfikir tentang kata2 tok tadi.

*Kisah ni berlaku ketika aku berumur 12 tahun, seminggu menjelang syawal. Kata2 tok itu adalah benar kerana baru aku faham apa yang dimaksudkannya. Jelas:-

Firman Allah s.w.t
Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik
al-quran(12:90)

FirmanNya,
Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan
al-quran(39:10)

FirmanNya,
barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah
al-quran(42:40)


Sabda Nabi,

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata:” Saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah, dan jika mereka berbuat jahat, elakkanlah kejahatan mereka.”
(at-Tirmidzi)

- Hadis semacam ini disebut Hadis Qudsi -

Dari Abul Abbas, yaitu Abdullah bin Abbas bin Abdul Muththalib, radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sesungguhnya Allah Ta'ala itu mencatat semua kebaikan dan keburukan, kemudian menerangkan yang sedemikian itu - yakni mana-mana yang termasuk hasanah dan manamana yang termasuk sayyiah.
Maka barangsiapa yang berkehendak mengerjakan kebaikan, kemudian tidak jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah yang Maha Suci dan Tinggi sebagai suatu kebaikan yang sempurna di sisiNya, dan barangsiapa berkehendak mengerjakan kebaikan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah sebagai sepuluh kebaikan di sisiNya, sampai menjadi tujuh ratus kali lipat, bahkan dapat sampai menjadi berganda-ganda yang amat banyak sekali.
Selanjutnya barangsiapa yang berkehendak mengerjakan keburukan kemudian tidak jadi melakukannya maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala sebagai suatu kebaikan yang sempurna di sisiNya dan barangsiapa yang berkehendak mengerjakan keburukan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala sebagai satu keburukan saja di sisiNya."
(Muttafaq 'alaih)



No comments:

Post a Comment